fredag, december 02, 2005

gruppeopgave med Mediator

Mål
At lave en lille interaktiv produktion i Mediator

Formidling af emnet
Hvordan skal emnet formidles - hvordan skal emnet fortælles?(Underholde, uddanne, agitere for en sag).

Målgruppe
Piger i alderen 3-6 år.
Vi har valgt disse fordi de endnu ikke stiller så store krav til kompleksitet. Produktionen skal være forholdsvis enkel og nem at gå til.

Værktøjer
Vi har brugt nogle af de ting som vi allerede har produceret i faget ved hjæp af billedbehandlingsprogrammer, Flickr, Animationsprogrammer, audicity og mediator

Stil/layout
Eventyr, prinsesser, lyserødt

Gruppen har svært ved at komme i gang, da opgaven virker uoverskueligt. Noget af det der hæmmer os i arbejdet er at vi ikke ved hvordan vi skal dele filer, når disse ikke må flyttes. Da vi får svar på dette spørgsmål begynder brikkerne at falde på plads for os alle. Vi har ikke noget grupperum og må derfor kommunikere ved hjælp af e-mail. Mange e-mails flyver gennem luften og vi får ikke rigtig sat gang i noget. Da vi langt om længe finder ud af at mødes på skype i en chat går det stærkt. Vi har kun få dage tilbage og vi må tage en hurtig beslutning. Brainstormen har været løbende over lang tid, og nu samler vi det vi har snakket om. Det skal være en aktivitet for piger og aldersgruppen skal være 3-6 år. Den skal være interaktiv, så børnene får mulighed for at klikke sig videre og komme rundt på forskellige sider. Ruth har en ide om at bruge eventyret om Tornerose og den griber vi. Lykkes piger indsynger sangen vers for vers i hver sin fil og de bliver lagt ind i den rigtige mappe, hos os alle tre. Vi deler versene ud og bliver enige om at det skal være en fri fortolkning af sangen der skal ligge til grund for hvert billede. På den måde kan vi bruge nogle af de animationer og collager som vi allerede har lavet og derved lette arbejdsgangen lidt for alle.
Med skype-chatten liggende åben hele dagen hjælper vi hinanden frem i projektet. Filerne bliver også sendt den vej og det virker fantastisk godt. Det ender med at være et gruppearbejde der er meget konstruktivt og effektivt. Vi bruger hinandens ressourcer uden at have aftalt det på forhånd. Helle er god til at læse en opgavetekst og bruge en manual, hvilket vi andre nyder godt af.

Da vi er færdige med produktion gør vi op om målgruppen stadig passer til det færdige resultat.
Vi synes vi rammer ret godt. At det er til piger kan man vist ikke være i tvivl om. Aldersgruppen 3 – 6 eller 6 -8 år afhænger af, om man vælger at det skal være for eller med børn. De mindste vil kunne klikke sig frem, høre sangen og hygge sig med at klikke frem og tilbage. De største kan godt være med til at lave produktet. Hvis denne aktivitet skulle have foregået sammen med målgruppen, vil børnenes deltagen være at generere billeder, fotografere, finde den grundlæggende ramme (skal det være en sang, et digt, bare børnenes egen stemme der fortæller osv.) Selve det at samle og produkterne vil være pædagogens ansvar, da det er for kompetencekrævende for et barn at holde overblik over så lange handlingslinjer. Selve udsmykningen af projektet kan børn godt deltage i – hvilke baggrundsfarver der skal være, hvordan knapperne skal se ud osv. Dog vil dette være for resursekrævende i en institution. Det vigtigste som vi ser det er at børnene er med til at producere indholdet og de produkter det bygges op af.

Vi overvejede på et tidspunkt at lave det sådan at man skulle kunne vælge om man ville se billederne, eller teksten, så man kunne læse den og synge med. Men tiden var så vi måtte sige stop. Produktionen er derfor blevet lineær i kraft af at man tager versene et af gangen og kliker sig hen ad i historien. Dog har viforsøgt at skabe en mulighed for at kunne gå tilbage og slutte helt af efter hver side. Arbejdet bliver hurtigt meget omfattende og det er vigtigt ikke at tage for stor en mundfuld i starten.