fredag, oktober 14, 2005

Hvad er klokken?



Tiden er kostbar! Jeg har ikke tid! Tiden løber så stærkt! alt sammen udtryk for at tiden går og vi ikke er herre over den. Vi kan ikke stoppe den, vi kan ikke bede om "Time out". Tiden går uanset om vi vil med eller ej. Går den nu så stærkt som vi siger den gør? alt er relativt. Tænk på den gamle bornholmer der var så beroligende i lyden.....TIK....TAK......TIK......TAK der var ikke noget der kunne bringe den ud af takt. En gang i timen tilkendegav den hvad klokken nu var ved at slå antallet med en rolig.... ding......dong.....ding! Nej der var bestemt ingen stress på den gamle bornholmer. Værre ser det ud med det vægur der hænger hjmme på væggen ved mine svigerforældre, det klinger hver gang der er gået et kvarter, så bliver man pludselig mindet om at tiden går......lidt for tit!

For mange år siden da jeg boede i Australien var vi 7 timer foran dansk tid. Jeg havde hjemve og helt galt var det da vi skulle holde jul......om morgnen. Ikke engang om aftenen, næ da gik vi ud på gaden og så julemanden i shorts køre rundt i gaderne mens folk for ind og ud af butikkerne. De havde vældig travlt med at købe de sidste julegaver. Man køber da ikke julegaver på selveste juleaften...da skulle man gerne være færdig. I Danmark er butikkerne lukkede så hvis ikke man har købt de sidste gaver så er det for sent. I Australien er det ikke for sent.........TIDEN! Humøret kom alligevel op da jeg opdagede at min familie i Danmark altid pakker gaver op indtil mindst midnat og midnat plus 7 timer så er klokken 7 i Australien, så jeg ville altså pakke gaver op på samme tidspunkt som min familie i Danmark. Så var det jo slet ikke så slemt.......jeg havde altså ikke mistet noget tid ved først at pakke op den 25.december.

Bare jeg kunne sætte tiden på "pause", ...........hvorfor det? Fordi vi mennesker gerne vil have kontrol over alt. Men der er to ting vi ikke har kontrol over og aldrig vil få .......naturen. ......og tiden! Vi kan ødelægge i naturen og vi kan forsøge at genoprette, men vi har ingen indflydelse på de krafter der til tider ryster os sammen. Tsunami, jordskælv, oversvømmelser og storm er beviser for hvor små og sårbare vi er. Samtidig også beviser på hvor relativ tiden er, uanset at vi ikke kan ændre på dens hastighed. Hjælpen kommer altid for sent, folk lider, folk venter og de vil altid føle at hjælpearbejdet ikke er effektivt nok. Modsat forsøger hjælpearbejderne og regeringerne at løbe dobbelt så stærkt som de i forvejen gør. De skynder sig og for dem løber tiden afsted........den samme tid som de nødstedte venter og synes går alt for langtsomt.

Som barn vidste jeg ikke noget bedre end at sidde på farfars knæ og lytte til hans ur........tik...tak...tik...tak det gik hurtigere end bornholmeren, i lyden hvertfald. Tiden var den samme den gik ikke hurtigere end den tid bornholmeren viste, men lyden mindede alligevel en om at vi skal hoppe med på vognen nu, ikke vente, for så bliver vi måske hægtet af. Stopuret som er vores forsøg på alligevel at kontrollere tiden......løber vanvittig stærkt, det tæller måske 10.-del sekunder med og blinker hver gang det tæller. Det minder os om at pludselig en dag så står tiden stille for det enkelte menneske, men løber videre for alle andre. Mit indre stopur kører der ud af, og heldigvis ved jeg ikke noget om hvornår det pludselig står stille..........igen et bevis på at tid er mange ting. Min tid, din tid........børnebørnenes tid......på oldefars tid. Mine børn spurgte den anden dag hvornår "gamle dage" var. Var det i vikingetiden? var det oldefars barndom........næ nej! det var da mor var barn.....for det er mange år siden. MANGE ÅR? jamen jeg er da ikke pensionist! Min mors barndom var for mange år siden......jeg er først lige blevet voksen. Da min mor var barn så de sort/hvid fjernsyn, da det kom frem. I min barndom så vi farvefjernsyn i stereo, så det er da ikke mange år siden. Hvor blev tiden af, tiden er relativ for den er ikke gået mere stærkt for mig end den er for min mor og mine børn.

Da vi boede i Grønland oplevede vi at bo i Verdens mindste tidszone. Scoresbysund er den eneste by i hele verden der har tiden GT+2. Vi var 450 indbyggere. Det var vildt underligt. Pludselig jonglerede man rundt med tiderne..........Nuuk var 2 timer bagefter os, Danmark 2 timer foran, Island 1 time foran. Vi så DR1 og grønlandsk tv men alle programmer var styret efter andres tidszoner. Vi levede derfor i en ikke-eksisterende tid. Når midnatssolen samtidig bagte ned over os døgnet rundt, så forstår man hvorfor tid ikke betyder noget for grønlænderne. Man spiser når man er sulten, sover når man er træt og hvis børnene vil lege udenfor til midnat, så gør de det på trods af at de skal i skole næste dag. Apropos sengetid....et begreb vi danskere næsten har for os selv! Har vi mon glemt det indre ur..uret der fortæller os at det er nu vi lever, tiden går og vi skal følge med.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej Lykke

- Du skriver, at du havde svært ved at komme i gang - mon ikke du også kunne opfatte det således, at du har været i gang "hele tiden" med at gennemtænke din historie og finde interessante skrivemetoder - den vanskelige idefase, hvor alt endnu er muligt og hvor man leder efter, hvilken indgangsvinkel man kan tage. - Jeg opfatter ofte denne periode, som noget af det vanskeligste, man skal vælge, men hvad ? Men også en tid, som ikke kan undværes - det er her starten til det nye skabes *S*

Jeg havde engang en tegnelærer, som sagde: "det sværeste er at slå den første streg på lærredet - derefter er alt givet/forudbestemt" - ja tænk, at man kan huske en sådan sætning 30 år senere :)

Hilsen
Fra en "gammel rotte"

fredag, 14 oktober, 2005  
Blogger dortesophie said...

Hej Lykke

Sikken et fin og omfattende opgave du har lavet.

Det er rigtig nok at både tiden og klokken går. Men sjovt nok bliver jeg ikke længere ældre :-)

fredag, 14 oktober, 2005  

Send en kommentar

<< Home