tirsdag, oktober 11, 2005

lidt videre

Jeg har taget de billeder jeg vil bruge til min opgaver, måske får jeg brug for flere, -men lige nu er det disse billeder der bliver omdrejningspunktet for mig. Jeg har altid haft en eller anden aversion mod en alt for bunden opgave. Det kan være svært at blive bundet for meget op og ikke må lade kreativiteten flyde. Men det er en god øvelse at prøve at binde sig selv fast i en opgave, så vil man ikke reagere så negativt når andre giver en en bunden opgave. Jeg fandt et link i Tema2 til www.ekkofilm.dk og derinde skrev Jørgen Leth om at få en bunden opgave som man ikke bryder sig om. Han fik 5 bundne opgaver af Lars von Trier, hvoraf den ene var at producere en film bygget på animationer. Jørgen Leth har aldrig brudt sig om tegnefilm og kunne slet ikke forestille sig selv lave en. Men ved hjælp af sin søns kreativitet og nogle vakse tegnere i USA så lykkedes det ham faktisk at lave en 5-6 minutters lille film, som han selv var glad for. Idag vil han ikke afvise at gøre det igen en anden gang. Dvs når man får en bunden opgave, så gælder det i høj grad også om at lade sin egen kreativitet få lov til at tolke opgaven. Det er måske noget man skal bruge mere i skolen. Lære børnene at en bunden opgave godt kan tolkes på mange måder og dermed få et meget individualistisk præg. Jeg kom til at kigge ind på Dortes nye blog og så hvordan hun har tolket opgave 1. Jeg blev imponeret og begyndte straks at tænke på mit eget og om det kan blive lige så godt. Selvfølgelig kan det det, jeg gør det på min måde, og det er det man skal lære børnene i lige så høj grad som at være kreative. Man behøver ikke altid kigge over til sidemanden. Det er noget jeg har lært meget af at være net-studerende, for der kan vi ikke kigge hinanden over skulderen medmindre tingene bliver lagt ud på nettet. Mange opgaver bliver derfor meget mere individuelle end beregnet. Men derfor kan man godt blive imponeret over andres måder at gøre tingene på og lade sig inspirere, det er det jeg har gjort på nettet idag ved at kigge på alle de sjove sider om at skrive et digt.

2 Comments:

Blogger lis faurholt said...

Tja, det ser jo også ud til at Jørgen Leth har problemer med andet end bunde opgaver i disse dage!
Det er spændende at følge med i dine overvejelser. Det er nu ikke altid så tosset at tage 'tilløb' / 'gå lidt rundt i cirkler' og lade ideerne modnes, inden man kaster sig over opgaven. Somme tider kommer inspirationen hurtigt, og andre gange skal den have sin tid til at rumle. Ting tager somme tider tid - og det bliver de nok ikke ringere af ;)

tirsdag, 11 oktober, 2005  
Blogger asterix915 said...

Hej Lykke

Var lige ind for at se dine billeder, men det må jeg vente med.

Det er som regel også forventningens glæde der er den største.

Hilsen
Lone

onsdag, 12 oktober, 2005  

Send en kommentar

<< Home